
Το παρόν άρθρο αποτελεί την παρουσίαση της ειδικής ημερίδας για “τη Μελέτη στο Σπίτι” που οργάνωσαν
η Ένωση Συλλόγων Γονέων των Μαθητών του Δήμου Καλαμαριάς.
———————————————————
Αλεξάνδρα Ευαγγέλου Μ.Εd.
Δασκάλα Ειδικής Αγωγής
Θεσσαλονίκη / Καλαμαριά 28.11.2011
Η εργασία στο σπίτι από τους/τις δασκάλους/ες σχεδιάζεται, επειδή
•Οι μαθητές πρέπει να ενισχύσουν βασικές έννοιες που έχουν διδαχθεί
•Να επεξεργαστούν και να απομονώσουν νέες πληροφορίες
•Να έχουν χρόνο για περισσότερη πρακτική εξάσκηση
•Κυρίως όμως για να διαπιστώσουν, τι έχουν μάθει
Τι μπορεί να κάνει ένας γονιός για να βοηθήσει το παιδί του με τις εργασίες στο σπίτι
-Οργάνωση χώρου.
(Βρείτε το κατάλληλο μέρος φωτισμός, ησυχία, αντικείμενα που χρειάζονται και άλλα που ενοχλούν).
-Οργάνωση χρόνου.
(Βάλτε πρόγραμμα, πότε θα μελετήσει και πώς, σε σχέση πάντα με τον τρόπο που το παιδί μαθαίνει αποτελεσματικότερα.
– Όχι σε < τηλεόραση, τηλεφωνήματα, παιχνίδια στον υπολογιστή, επισκέψεις φίλων >
•Ιεραρχήστε τις εργασίες τους
(ποσοτικά, ποιοτικά, τετράδιο καθηκόντων, λίστες ελέγχου δεξιοτήτων)
•Βάλτε χρονικό όριο για την ολοκλήρωση των εργασιών ( να μη σέρνονται ώρες ατέλειωτες )
•Να είστε στο σπίτι την ώρα που κάνουν εργασίες, όχι όμως κολλημένοι δίπλα τους ΄΄ επειδή αλλιώς δεν γράφουν ΄΄
•Προσέξτε τα μη λεκτικά μηνύματα που τους στέλνετε
•Επιβραβεύετε και ενθαρρύνετε λεκτικά τα παιδιά, όταν εργάζονται και συνεργάζονται μαζί σας
•Ελέγξτε πρώτα τις σωστές απαντήσεις και μετά τις λανθασμένες
•Χρησιμοποιήστε τις στρατηγικές που έχουν τα βιβλία π.χ ερωτήσεις στο τέλος του κεφαλαίου, για να διευκολυνθούν στις απαντήσεις
•Μην κάνετε εσείς τις καθημερινές εργασίες τους, ούτε και τις μεγαλύτερες που μπορεί να ζητούν οι εκπαιδευτικοί.
•Αναδυόμενος γραμματισμός
•Φωνολογική ενημερότητα
•Ανάγνωση – Κατανόηση
•Ορθογραφία
•Ζευγαρωτή Ανάγνωση
•Γραπτός λόγος
•Παραγωγή γραπτού λόγου
•Μαθηματικά – μνημονικά τρικ (προπαίδεια του 9 ασανσέρ 2.9=18 3.9=27 4.9-36 , πρόσθεση του 9 ένας αριθμός κάτω 59+24=73 39+17=16 αφαίρεση του 9 ένας αριθμός πάνω π.χ.84-39=45 96-49=47 )
•Στρατηγικές μάθησης με τον όρο αυτό εννοούμε τις διαδικασίες που τα παιδιά μπορούν να επιλέξουν για να μάθουν με τρόπο πιο οργανωμένο και συστηματικό, δηλαδή τα παιδιά διδάσκονται πώς να
–Θυμούνται
–Οργανώνουν
–Μαθαίνουν
–Ελέγχουν
–Σκέφτονται
•Στρατηγικές μελέτης
– Εντοπισμού πληροφοριών
– Ρυθμού ανάγνωσης
-Απομνημόνευσης
-Οργάνωσης
-Αποτελεσματικής μελέτης (για εξετάσεις)
•Στις Στρατηγικές Μελέτης Οργάνωσης, αναπτύσσουμε γνωστικά πλαίσια, όπως (χάρτες ιστορίας, γνωστικούς χάρτες, νοηματικούς χάρτες και ιστούς, μνημονικά βοηθήματα )
•ξανθό τσακάλι με σκουφί, Γ.Α.Λ.Α., ΔΙ.Ψ.Α.Λ.Α
Ζευγαρωτή Ανάγνωση
•Ζευγαρωτή Ανάγνωση
Παιδί- γονιός(βοηθός)
•Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία της Ζευγαρωτής Ανάγνωσης είναι, το παιδί να επιλέξει μόνο του το αναγνωστικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί. Η Ζ. Α. καλό είναι να γίνεται καθημερινά για 15 λεπτά. Είναι αποτελεσματική σε μαθητές πρώτης τάξης που ξεκινούν την ανάγνωση αλλά και σε μαθητές μεγαλύτερων τάξεων που στερούνται αναγνωστικής ευχέρειας.
•Τα τέσσερα βήματα
•γονιός και παιδί αρχίζουν να διαβάζουν μαζί δυνατά το κείμενο- βιβλίο που επέλεξε το παιδί. Ο γονιός κατευθύνει την ανάγνωση, χρωματίζοντας τη φωνή και ακολουθώντας τα σημεία στίξης.
•όταν το παιδί νιώσει ότι θέλει, ότι είναι έτοιμο να διαβάσει μόνο του, χτυπάει το χέρι του στο τραπέζι ( κάτι που έχει συμφωνηθεί από πριν ) ο γονιός σταματά και το παιδί συνεχίζει.
•Αν το παιδί ΄΄ κολλήσει ΄΄ ή κάνει λάθος ενώ διαβάζει μόνο του, ο γονιός αφήνει 5-6 δευτερόλεπτα στην πρώτη περίπτωση για περισσότερη προσπάθεια, ενώ στη δεύτερη αν δεν το καταλάβει, του το λέει. Αν το παιδί μπορεί να ξεπεράσει το πρόβλημα συνεχίζει πάλι την ανάγνωση.
•Αν το παιδί δεν μπορεί να ξεπεράσει το πρόβλημα τότε ο γονιός συμπληρώνει τη σωστή λέξη, το παιδί επαναλαμβάνει και ξαναγυρίζουν στο βήμα 1 μέχρι το παιδί να ξαναχτυπήσει.
μεταφορά από τα Αγγλικά Αλεξάνδρα Ευαγγέλου
Μελέτη στο σπίτι
Όλοι, εκπαιδευτικοί και γονείς πρέπει να θυμόμαστε πάντα, ότι
δεν προσαρμόζουμε τα παιδιά στις μεθόδους, αλλά τις μεθόδους στα παιδιά.
Πηγή:engonkalamarias.gr